Vincent Byttebier

• Geboortedatum:

10 oktober 1975

• Geboorteplaats:

Tielt (Materniteit 'Ave Maria' hoek Peperstraat-Krommewalstraat)

Vincent is jurist binnen het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid waar hij werkt aan samenwerkingsverbanden tussen de overheid en de vzw-sector in sociale voorzieningen. Hij werkte daarvoor 7 jaar als raadgever van toenmalig minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. Hierdoor heeft hij heel wat politieke bestuurservaring en contacten in Brussel opgebouwd.

Ook buiten het politieke vlak is hij gedreven en bedreven als kernlid van Beweging.net, bestuurslid van CM-regio Tielt en orgelkring Chamade en lid van de vriendenkring H. Hartschool en Sint-Michielschool waar zijn kinderen schoollopen. Hij speelt samen met vrienden in het minivoetbalploegje De Sjotters.

Geboren in Tielt groeide hij op in Pittem als oudste zoon van wijlen tandarts Gino Byttebier en Nelly Vercruysse. Christophe is zijn jongere broer. Na zijn middelbare studies in het Tieltse Sint-Jozefscollege trok hij naar de K.U.Leuven om er rechten te studeren.

Via de Christen-Democratische Studenten (CDS) in Leuven zette hij de eerste stap om zich politiek in te zetten. Van 2001 tot en met 2005 was hij voorzitter van JONGCD&V in het arrondissement Kortrijk-Roeselare-Tielt. Tussen 2004 en 2010 bouwde hij als jonge voorzitter de CD&V-afdeling van Tielt verder uit.

In oktober 2006 nam hij voor de eerste maal deel aan de gemeenteraadverkiezingen in Tielt. Met 694 voorkeurstemmen was hij onmiddellijk rechtstreeks verkozen en werd hij ook voorzitter van de verkeerscommissie. In 2010 behaalde hij in zijn eerste nationale verkiezingscampagne voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers 8.969 voorkeurstemmen vanop de 8ste plaats. Met 1.610 stemmen scoorde hij bovendien in eigen kanton Tielt het beste van alle Tieltse kandidaten.

Op 14 oktober 2012 werd hij opnieuw rechtstreeks verkozen in de gemeenteraad met 830 voorkeurstemmen. Het politieke spel zorgde er echter voor dat de CD&V-fractie met 12 zetels op 25 op de oppositiebanken belandde. Als fractievoorzitter leidde hij de CD&V-fractie doorheen de voorbije oppositieperiode in de gemeenteraad waarbij hij en de collega’s heel wat zaken opmerkten die anders of beter konden. Op 25 mei 2014 nam Vincent opnieuw deel aan de nationale verkiezingen voor de Kamer op de 10de plaats. Hij behaalde toen 7.895 voorkeurstemmen waarvan 1.750 in kanton Tielt.

Bezield door Tielt wil hij werk maken van vlot en veilig verkeer, betaalbaar wonen, een gezinsvriendelijk beleid en een solidaire samenleving met een overheid die mee zorg voor u draagt. Een betere mobiliteit met aantrekkelijke fietsverbindingen blijft zijn grote streefdoel. Als voorzitter van de werkgroep mobiliteit heeft hij mee een fietsplan voor Tielt uitgewerkt.

Elke mens telt en levert een unieke bijdrage. Een warme samenleving moet het verenigingsleven volop ondersteunen. Wat mensen bij elkaar samenbrengt, wil Vincent mee sterker maken.
Gedrevenheid, daadkracht en visie zijn woorden die Vincent goed omschrijven.
Samen voor 'De weg vooruit'!