Witte lintjes 2014
04/11/2014

Vrouw & Maatschappij Tielt voert op zaterdag 22 november een "WITTE LINTJES ACTIE" op de boerenmarkt in Tielt. De ‘White Ribbon’ campagne is een internationale actie tegen geweld op vrouwen.

De wandelaars en shoppers ontvangen naast een wit lintje ook een flyer met beleidseisen om mensen beter te wapenen tegen de omstandigheden waarin gezinsdrama’s plaats vinden.

Filicide, het doden van de eigen kinderen gevolgd door zelfdoding,  is voornamelijk een vrouwelijk fenomeen.  75% van dit soort daden wordt gepleegd door vrouwen.  Familicide, gevolgd door zelfdoding, waarbij ook de partner wordt omgebracht, wordt echter voornamelijk door mannen gepleegd.  Maar liefst 83% van de slachtoffers van familiemoorden, gevolgd door zelfdoding, zijn dan ook vrouwen.  Dit soort situaties is zeer moeilijk te voorspellen en te voorkomen.

Met deze campagne willen we het fenomeen uitdrukkelijk onder de aandacht brengen en een aantal beleidsvoorstellen op de agenda zetten om mensen beter te wapenen tegen de omstandigheden waarin deze drama’s plaats vinden.

Met het uitdelen van een Wit Lintje en een flyer wil Vrouw & Maatschappij de wandelaars sensibiliseren.

Wil je deze actie mee ondersteunen? Dan ben je zeker welkom!
We verzamelen op de boerenmarkt om 14 uur.

Met vriendelijke groeten,

Anne-Marie Geeroms, Voorzitter Vrouw & Maatschappij Tielt